31 oktober 2010

Martketing Maniac

Sitter framför datorn med en skön känsla i hela kroppen. Efter två pass på gymmet, ett zumba och ett total body condition, en lång varm dush, och ett gott kvällsmål känner jag mig nöjd. Nöjd i kropp och knopp. Om en lite stund blir det biobesök med M men innan det måste jag berätta om min Marketing Maniac.

Jag tycker marknadsföring är enormt intressant, vilket förstås är ganska tur eftersom jag studerat det i fyra år (ja, maniac är förstås att ta i, men marknadsförare som man är ....).  Har fått jobba med marknadsföring både direkt och indirekt under de tre år jag hunnit jobba efter avklarad examen 07.I min nuvarande befattning innehar marknadsföringen en stor del, vilket jag förstås är mycket glad över. Den typ av marknadsföring jag jobbar med är B2B, alltså mellan företag, den andra typen benämns B2C, alltså från företag till konsument. Men sak samma, kort historia lång (vilket är min specialitet). Det jag försöker berätta om är min yresskada, om man nu kan kalla det för det....egentligen om att mitt intresse för detta tar sig uttryck i många olika sammanhang, medvetet och omedvetet, jag iakttar allt från relationer till reklam, prissättning och distribution, jag analyserar och studerar... jag ska ge ett exempel.

Innan exemplet måste jag dock upplysa alla som inte begrundat detta ämne mera än konstaterat att begreppet finns, om att marknadsföring INTE är lika med reklam. Reklam är bara en liten del av marknadsföringsfunktionen i ett företag. Det handlar om relationer, prissättning, strategier, taktiker, kommunikation, branding, image, bygga profiler, värdeskapande, kvalitet, intern marknadsföring, distribution med mycket mera. Det som jag nämnde först var relationer. Kanske för att detta är det som jag som Hanken ekonom skall nämna först efter att ha blivit totalt brainwashed att relationer och nätverk alltid står i centrum, men kanske också för att jag verkligen tycker så och vill framhäva detta.. Hur bygger man då och vårdar relationer? Listan är lång. Jag har redan varit tillräckligt teoretisk, vi går till saken. Ett enkelt exempel som alla känner till är Kundbetjäning, vilket också är det som mitt exempel skall handla om. Som privatprson analyserar jag nämligen ganska ofta mina möten med olika företag, speciellt tjänsteföretag, och iakttar kundbetjäningen. Det gör ju de flesta i ju för sig - reagerar efteråt om man fått dålig kundbetjäning, inget konstigt med det. Jag tror dock att jag fäster lite mera uppmärksamet vid ämnet än vad kanske gemene människa gör. Och jag går lite längre än så. Nu som då reagerar jag, både vid positiva möten och vid mindre positiva möten. Jag börjar inte klaga och gapa, don´t get me wrong. Och jag gör det inte varje vecka, tro inte jag är tokig. Men det har hänt. Det har hänt att om jag fått riktigt bra kundbetjäning att jag ger feedback på detta och poängterar precis vad i kundbetjäningen jag tyckte var bra. Det har även hänt en handfull gånger att jag rekommenderat milt att kundbetjäning, god sådan, är något det kunde löna sig att satsa på. Detta ska exemplet handla om.

För en vecka sedan på gymmet där jag går, klev jag in och hälsade på personen vid receptionen. Hon tittade på mig med ett frågande uttryck, jag såg att hon tänkte "vilket pass skall du gå på", så jag sade, strax efter min hälsning: "Bootcamp". Förutom hon som jag hälsade på stod två av hennes kollegor bakom disken och talade med varandra. Hon som jag hälsat på tog mitt kort, klickade på sin dator och ut kom en lapp som hon gav till mig, samtidigt, precis samtidigt, som hon vände sig om och joinade sina kollegers diskussion. Tänk er, jag tog emot lappen från en arm på sne, kroppen hade hon redan vänt bortåt. Armen var kvar. Inte ett varsågod, ingen blick, inte ens en kropp vänd mot mig. Jag tänkte "åhå", "nä, orkar inte nu", och gick till omklädningsrummet. Jag böt om, spände pulsbältet, knöt skorna, tänkte på situationen, och beslöt mig att gå förbi disken ifall någon av ägarna skulle vara på plats (gymmet är litet, man vet ungefär vem som är vem). Jag spottade en man som jag av en slump hade sett på gymmets hemsida tidigare på dagen. Skulle checka veckans program och gick samtidigt in på fliken "Personal" för att se vilka som egentligen jobbar på gymmet nu. Personalomsättingen har varit hög det seaste halvåret så passade på att kolla vilka som nu höll i timmarna. Lade hastigt märke till att de hade fått en Palveluvastaava. Det var han som stod bakom disken. Gick fram till honom: "Ursäkta, var det så att du var gymmets palveluvastaava?" Och det var han. Vi gick åt sidan och pratade en stund. Jag beskrev mitt intresse för kundbetjäning och marknadsföring och att jag av rent intresse vill beskiva situationen som jag just varit med om. Det var inte första gången heller som kundbetjäningen inte vart den optimala på stället i fråga, så jag ansåg det fanns orsak. Påminde mig själv om att hålla positiv ton, vilket lyckades, och diskussionen blev riktigt intressant, och vi pratade om vikten av god kundhantering i en bransch som den i fråga. Diskussionen var positiv och han tackade. Situationen skötte palveluvastaava riktigt bra, oberoende om han verkligen var tacksam eller om han tyckte jag var kokkoo. Kände mig efteråt i ett kort och hastigt ögoblick som en god budskapsspridare om vikten av god reationshantering, vilket givetvis var att ta i en aaaaning :) Så jag konstaterar bara - kul med grejer som intresserar och får en att känna sig taggad och inspirerad!

En inspirerande vecka önskar jag er!

2 kommentarer:

  1. Hej. Lyfter på hatten för ditt sätt att möta den "negligering av kunden" situationen på ett mycket professionellt sätt. Har själv råkat ut för samma sak i olika situationer men med olika förtecken. Och också råkat ut för liktydiga situationer men i omvänd ordning. Att besöka en kund och när man hälsar på kunden så tittar hon / han bort eller pratar med en kollega eller helt enkelt sträcker fram en "livlös hand". Då blir man mycket fundersam på vad gör jag här. Men bara att bita ihop tänderna och konstatera att kunden är i centrum och det är min-som salesman- uppgift att betjäna. I det dagliga livet är vi både producent och kund och alla borde komma ihåg ordspråket" We shall take care of the person who takes care of us". Ha en bra och framgångsrik vecka.

    SvaraRadera
  2. Kloka ord! Tack detsamma! /sofia

    SvaraRadera